Kunsterisk ledelse

Regissør: Ivar Tindberg

Ivar Tindberg er regissør, tekstforfatter, dramaturg og komponist. Han er særlig kjent for sitt arbeid innenfor musikkteatret. Ivar Tindberg studerte musikk, teater og litteratur ved Universitetet i Oslo og regi ved Statens Teaterhøgskole. Han fikk sitt gjennombrudd som regissør da han iscenesatte den populære revyen Tusen år og like blid for Det Norske Teatret (1997), en forestilling han også skrev musikk til.

Han har senere gjort suksess med forestillinger for Oslo Nye og Nationaltheatret, og har i tillegg skrevet for både scene, radio og tv. Ivar Tindberg mottok i 2000 Prix Italia for beste musikkdramatikk for radio for Bokken Lasson – Sensibel suksess (NRK) til musikk av Gisle Kverndokk. Som dramatiker debuterte han i samarbeid med Catrine Telle med Ibsens barn på Trøndelag Teater i 1991. Tindberg skrev librettoen til og hadde regi på Gisle Kverndokks operaversjon av Falkbergets Den fjerde nattevakt, med premiere på Den Norske Opera & Ballett i 2005. Tonje Glimmerdal, i hans dramatisering og regi for Det Norske teateret (2013) ble nominert til Heddaprisen for beste barne-og ungdomsforestilling. Av operaoppsetninger kan forøvrig nevnes «Viva la Mama», Den Norske Opera & Ballett (2015), «Eugene Onegin», Arktisk Filharmoni (2015), «Tryllelfløyten», Opera Østfold (2017), «Krenket», Trondheim Symfoniorkester (2019), «Den flyvende hollender», Opera Østfold (2022) og «Kommandanten», Oscarsborgoperaen (2023).

Musikalsk leder: Martin Wettges

Martin Wettges er født i Regensburg i 1983 og studerte direksjon på musikkhøgskolene i Cincinnati, Wien og München. Han var kormester og dirigent ved Den Norske Opera & Ballett i Oslo før han startet i sin nåværende jobb som professor ved Msuikkonservatoriet i Basel.

Wettges har dirigert blant andre Cape Town Philharmonic Orchestra, Georgian Chamber Orchestra, Leipzig Gewandhausorchester, Orquesta Sinfónica Nacional del Peru, Orquesta de la Ciudad de Lima, München Radioorkester og München Symfoniorkester, Oslo Symfoniorkester, Philharmonie Bad Reichenhall og Orchestre de la Région Reunion. I 2015 gjorde han en gjesteopptreden på ClassikArt Festival på Madagaskar med musikere fra Deutsche Oper Berlin. Som kordirigent har han jobbet med koret til Herrenchiemsee-festivalen, Meininger Kantorei, Münchner Konzertchor, Münchner Motettenchor, koret til Staatstheater am Gärtnerplatz, barnekoret til Bayerische Staatsoper, Münchner Knabenchor, koret ved Bayerische Theaterakademie August Everding, Südtiroler Kammerchor og Suhler Singakademie. Som kunstnerisk leder for korfestivalen Various Voices dirigerte han Carmina Burana på Münchens Odeonsplatz i 2018 med rundt 5000 deltakere. Siden 2009 har han vært musikksjef for Mauritius Opera. Engasjementer som gjestedirigent har ført ham til operahusene i Coburg, Eisenach, Karlstad, La Réunion, Leipzig, Lima, München (Staatstheater am Gärtnerplatz og Münchner Opernfestspiele) og som assisterende dirigent for Staatsoper unter den Linden i Berlin og München-biennalen. Fra 2013 var han engasjert som kormester ved Opera North i Leeds og har blant annet gjort gjesteopptredener på Aldeburgh Festival, Royal Opera House Belfast, The Lowry Manchester, Theatre Royal Newcastle og Theatre Royal Nottingham. I 2016 flyttet han til Meiningen Staatstheater som kormester og kapellmeister, hvor han i tillegg til operaforestillinger også jevnlig dirigerte symfonikonserter med den tradisjonsrike Meininger Hofkapelle. Siden 2019 har han hatt samme stilling ved Den Norske Opera i Oslo. Fra 2008-13 underviste han orkesterledelse ved musikkhøgskolen i München. I tillegg underviste han ved Ludwig-Maximilians-Universität München, ved College-Conservatory of Music Cincinnati, ved Royal Northern College of Music i Manchester, ved Conservatoire Frédéric Mitterand Mauritius, ved Bayerische Theaterakademie August Everding, ved Conservatoire de la Région Réunion, og for Talent Norge/dirigentforum kor i Oslo.

 

Kostymedesigner: Anette Werenskiold

Anette Werenskiold er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har jobbet som kostymedesigner siden 2002. Av operaproduksjoner har hun blant annet jobbet med «Czardasfyrstinnen», «Eugene Onegin» og «La Boheme» ved Operaen i Kristiansund, «Dustefjerten» ved Opera Sør, «Viva la Mamma» ved Den Norske Opera& Ballett, «La Boheme» og «Eugen Onegin» ved Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, «Tosca» og «Kveiteprinsen» ved Kilden. Hun har i tillegg designet kostymer i forbindelse med «Oliver!» For Oslo Nye Teater, «Forelska i Shakespeare» på Nationaltheatret, «Wendy og Peter» ved Den Nationale Scene, «Et Juleeventyr», «Amadeus», «Les Miserables», «The Black Rider» og «Chicago» for Hålogaland teater, «Den stundesløse» for Teater Manu, «Misantropen» og «Little Shop of Horrors» for Rogaland Teater.

Anette Werenskiold ble nominert til Heddaprisen 2020 i kategorien beste kostymedesign til «Forelska i Shakespeare», Nationaltheatret, 2019/2020. Werenskiold var også kostymedesigner på “Tryllefløyten” i forbindelse med Opera Østfolds utendørsopera på Fredriksten Festning i 2017. 

Oversetter: Trond Bjerkholt

Trond Bjerkholt er født 1970 i Oslo. Han er utdannet bibliotekar ved Statens Bibliotekhøgskole og sanger ved Bergen Musikkonservatorium. Siden 2006 er han fast ansatt i Den Norske Operas kor. Han har arrangert egne konserter i Oslo, først og fremst med tyske lieder. For Operaen har han skrevet programtekster og oversettelser, bl.a. Honeggers «Le Roi David» (oppført 2012). Han har også bidratt med artikler om kulturhistoriske emner til de katolske tidsskriftene «St Olav» og «Segl», og har publisert to diktsamlinger.